Perception: Ep 04 ”Cipher” – Medical Review

Nu vă recomand să citiți acest articol dacă nu ați urmărit în prealabil episodul.

Acest serial începe să ”fure” tot mai mult actori din ”Psych”. După Abigail (Rachael Leigh Cook), acum a venit rândul lui Pierre Despereaux (Cary Elwes). Oricum, aceste 2 seriale sunt in ”my all-time top 3 favorites” (top 3 din 4 seriale pe care le-am urmărit integral până acum).

Începutul episodului de ieri, ”Cipher” (Cifrul), nu urmează tiparul celorlalte episoade (sala de curs), ci preia unul din clișeele Sherlock-iene unde Sherlock și Watson aveau câte o mică ”ceartă”, după care apărea un nou caz de rezolvat. Tot un clișeu Sherlock-ian putem găsi și în finalul acestui episod, când Eddy, fiul fermierului, devine pentru Dr. Pierce ce reprezenta Moriarty pentru Sherlock. Un altul, de data asta Sherlock BBC-ian, este ”the book cipher”, prezent și în episodul ”The Blind Banker”.

Ce îmi place la acest serial este că producătorii se inspiră tot timpul din fapte reale, chiar dacă, specific mass-mediei, deformează puțin realitatea pentru popularitate. ”Povestea” din acest episod este inspirată după celebra companie ”Monsanto” (documentar AICI). Și pentru partea neuroștiințifică, tot din realitate își culeg ”poveștile” (majoritatea din cărțile lui Oliver Sacks, dar nu numai – așa cum am spus și în articolul de prezentare, personajul ”Dr. Pierce” a fost inspirat după John Nash). Așadar, pentru episodul curent, chestiunile medico-neuro-științifice sunt următoarele:

• Dislexia – am găsit un scurt filmuleț (2 minute) care prezintă foarte bine această afecțiune

•  Sarin – gaz toxic, descoperit în 1938 și  folosit ca și armă biologică în mai multe războaie. Are acțiune principală asupra sistemului nervos. (pt studenți la medicină: Sarinul este un inhibitor al colinesterazei = acumulare de Ach  în sinapse = paralizia mușchilor respiratori  = deces). Chiar dacă, aparent, la pacientul nostru nu se potrivesc simptomele ca la carte, am găsit cazuri în care persoanele intoxicate cu Sarin au dezvoltat probleme cardiace în starea de comă (eg. stop cardiac). În mod normal, pacientul comatos decedează din cauza insuficienței respiratorii.
  • ”Bâta de baseball” și ”La mulți ani” în comă – În minutul 13:50 al acestui episod găsim o scenă interesantă. Un pacient în comă aparentă, este ”interogat” de Dr. Pierce folosind o tehnică implementată destul de recent în medicină, prin care se poate comunica cu pacienții apartent comatoși. Nu știu dacă are un nume specific această tehnică, dar am găsit numeroase exemple asemănătoare în articolele unor reviste precum ”Wired”, ”New England Journal of Medicine” ș.a. (mi se pare că am văzut și un documentar despre asta, dar nu îmi aduc aminte exact). Am folosit cuvântul ”aparent” deoarece, prin definiție, coma este o stare de inconștiență, iar pacienții comatoși nu pot răspunde la întrebări. Dar tehnica despre vorbim este folosită doar pentru a determina dacă pacientul este într-adevăr într-o stare de comă, sau este doar într-o ”coma-like state” și are un nivel optim de conștiență care-i permite să ”comunice” cu medicii prin intermediul fMRI. Bineînțeles că în acest episod imaginile nu prea seamănă cu cele a unui fMRI adevărat. Cum am spus, mass-media totdeauna deformează realitatea.

Dacă aveți întrebări sau sugestii referitoare la episodul de astăzi (ieri), le puteți posta prin secțiunile de comentarii de mai jos.

No Responses